DIT ZEGT GOOGLE OVER SEO EN WIJ CONFORMEREN ONS DAAR GRAAG AAN (GOOGLE 95% MARKTAANDEEL ZOEKMACHINES)
Search Engine Optimizers (SEO)
SEO is een afkorting van 'search engine optimization' of 'search engine
optimizer' (voor het optimaliseren van zoekmachines). Het inhuren van
een SEO is een grote stap die uw site kan verbeteren en tijd kan
besparen, maar uw site en uw reputatie kunnen ook schade oplopen. Zorg
ervoor dat u genoeg onderzoek doet naar zowel de mogelijke voordelen als
de schade die een onverantwoordelijke SEO aan uw site kan aanbrengen.
Veel SEO's en andere bureaus en consultants bieden nuttige services voor
eigenaren van websites, zoals:
De inhoud of structuur van uw site controleren
Technisch advies voor de ontwikkeling van websites, zoals hosting,
omleidingen, foutpagina's en het gebruik van JavaScript
Het ontwikkelen van inhoud
Het beheren van campagnes voor online zakelijke ontwikkeling
Onderzoek naar zoekwoorden
SEO- training
Ervaring op bepaalde markten en locaties.
De zoekresultatenpagina's van Google bevatten vaak een combinatie van
betaalde advertenties en organische zoekresultaten. De
zoekresultatenpagina's van Google bevatten organische zoekresultaten en
vaak ook betaalde advertenties (aangeduid met de kop 'Gesponsorde
Koppelingen'). Als u adverteert met Google, heeft dit geen invloed op uw
positionering in onze zoekresultaten. Google ontvangt nooit geld om
sites op te nemen of een bepaalde positie te geven in onze
zoekresultaten en het kost niets om te worden weergegeven in de
organische zoekresultaten. Gratis hulpbronnen, zoals de
Webmasterhulpprogramma's, het officiële blog voor het Centrum voor
webmasters en ons discussieforum kunnen u extra informatie bieden
waarmee u uw site kunt optimaliseren voor organisch zoeken. Veel van
deze gratis hulpbronnen en informatie over betaald zoeken vindt u in het
Google-centrum voor webmasters.
Voordat u op zoek gaat naar een SEO, kunt u uzelf het beste goed
informeren en vertrouwd raken met de manier waarop zoekmachines werken.
We raden u aan hiermee te beginnen:
Richtlijnen voor webmasters van Google
Basisprincipes van Google: hoe Google het web crawlt en indexeert.
Als u overweegt een SEO in te huren, kunt u dat het beste zo vroeg
mogelijk doen. Een goed moment om dit te doen, is wanneer u een nieuw
ontwerp voor uw site overweegt of een nieuwe site wilt beginnen. Op die
manier kunnen u en de SEO ervoor zorgen dat uw site zodanig is ontworpen
dat deze volledig zoekmachinevriendelijk is. Een goede SEO kan u echter
ook helpen een bestaande site te verbeteren.
Enkele nuttige vragen die u aan een SEO kunt stellen:
Kunt u voorbeelden laten zien van uw eerdere werk of enkele
succesverhalen delen?
Volgt u de richtlijnen voor webmasters van Google?
Biedt u online marketingservices aan als aanvulling op uw organische
zoekstrategieën?
Wat voor resultaten verwacht u, en binnen welk tijdsbestek? Hoe meet u
uw succes?
Wat voor ervaring heeft u in mijn sector?
Wat voor ervaring heeft u in mijn land/stad?
Wat is uw ervaring in het ontwikkelen van internationale sites?
Wat zijn uw meest belangrijke SEO-technieken?
Hoe lang bent u al actief als SEO?
Hoe kan ik met u communiceren? Worden alle wijzigingen die worden
aangebracht op de site doorgegeven en wordt er gedetailleerde informatie
gegeven over uw aanbevelingen en de redenen daarvoor?
Hoewel SEO's klanten waardevolle services kunnen bieden, hebben enkele
onethische SEO's de sector echter een slechte naam bezorgd door hun zeer
agressieve marketingstrategieën en hun pogingen om zoekresultaten op een
oneerlijke manier te manipuleren. Wanneer onze richtlijnen worden
geschonden door bepaalde activiteiten, kan dit een negatieve aanpassing
van de aanwezigheid van uw site op Google tot gevolg hebben of kan uw
site zelfs worden verwijderd uit de Google-index. U kunt het volgende
overwegen:
Pas op met SEO's en webconsultants of bureaus die u ongevraagd e-mail
sturen.
Opmerkelijk genoeg krijgen zelfs wij dit soort spammail:
'Geachte google.nl,
Ik heb uw website bezocht en het viel me op dat u niet bent aangemeld
bij de belangrijkste zoekmachines en webgidsen...'
Wees net zo sceptisch tegenover dergelijke ongewenste e-mail over
zoekmachines als tegenover dieetpillen waarmee u 'slapend kilo's
kwijtraakt' of verzoeken om te helpen geld van afgezette dictators door
te sluizen.
Niemand kan u de hoogste advertentiepositie op Google garanderen.
Wees op uw hoede voor SEO's die pretenderen u een bepaalde positie in de
zoekresultaten te kunnen garanderen. Pas ook op met SEO's die beweren
een 'speciale relatie' met Google te onderhouden of die beweren dat ze u
'met voorrang' kunnen aanmelden bij Google. Sites kunnen nooit met
voorrang bij Google worden aangemeld. De enige manier om een site
rechtstreeks bij Google aan te melden, is via de pagina URL toevoegen of
door een sitemap te verzenden. Dit kunt u zelf zonder extra kosten doen.
Wees voorzichtig als een bedrijf geheimzinnig doet over zijn werkwijze.
Vraag bij onduidelijkheden altijd om uitleg. Als een SEO namens u
bedrieglijke of misleidende informatie op het web plaatst, zoals
'doorway'-pagina's of 'wegwerpdomeinen', loopt u het risico dat uw site
geheel uit de index van Google wordt verwijderd. Uiteindelijk bent u
zelf verantwoordelijk voor de activiteiten van bedrijven die u inhuurt.
Het is verstandig om u goed te laten informeren over de wijze waarop een
SEO wil 'helpen'.
U hoeft nooit een link toe te voegen naar een SEO.
Ga niet in zee met SEO's die de loftrompet steken over
'free-for-all'-links, het kunstmatig opvoeren van het aantal links naar
uw site of het aanmelden van uw site bij duizenden zoekmachines. Dit
zijn onbruikbare methodes die geen enkele invloed uitoefenen op de
positie van uw site in de resultaten van de belangrijkste zoekmachines,
tenminste niet op de manier die u graag wilt.
Zorg dat u inzicht heeft in de geldstromen.
Er zijn zoekmachines die betaalde advertenties opnemen in hun
zoekresultaten. Google laat zich echter nooit betalen voor een positie
binnen de zoekresultaten zelf. Er zijn SEO's die u een hoge
rangschikking in de zoekmachines beloven, maar die u in plaats daarvan
laten opnemen in het advertentiegedeelte van de zoekpagina. Er zijn
zelfs SEO's die hun prijzen in realtime laten variëren om bij u de
suggestie te wekken dat zij de zoekmachines volledig naar hun hand
kunnen zetten. Deze dubieuze praktijken werken niet bij Google, omdat
onze advertenties duidelijk apart van onze zoekresultaten worden
weergegeven, maar vraag een SEO welk gedeelte van uw geld wordt gestoken
in het verkrijgen van een blijvende positie in de zoekresultaten en welk
gedeelte naar tijdelijke advertenties gaat.
Met welke vormen van misbruik worden eigenaren van websites zoal
geconfronteerd?
Een heel gebruikelijke manier om zoekmachines op het verkeerde been te
zetten, is het maken van schaduwdomeinen. Via listige omleidingen worden
de gebruikers dan naar de eigenlijke site geleid. Deze schaduwdomeinen
zijn veelal in het bezit van de SEO die zegt te handelen in naam van
zijn klant. Als echter de zakelijke relatie met de SEO verslechtert, kan
de SEO besluiten om het schaduwdomein te gebruiken om naar een andere
site te verwijzen of zelfs naar de site van een van uw concurrenten. Als
dat gebeurt, heeft u in feite betaald voor de ontwikkeling van een
concurrerende site die geheel in handen is van de SEO.
Een andere illegale praktijk is het plaatsen van doorway-pagina's op uw
site met daarin enorme hoeveelheden zoekwoorden. De SEO belooft dan dat
de site hierdoor relevanter wordt voor meer zoekopdrachten. Dit is
echter een principieel foute voorstelling van zaken, aangezien
afzonderlijke pagina's vrijwel nooit relevant zijn voor heel veel
zoekwoorden tegelijk. Nog geniepiger is echter dat in deze doorway-pagina's
vaak ook nog verborgen links zijn opgenomen naar andere klanten van de
SEO. Het gebruik van doorway-pagina's is nadelig voor uw positie in de
zoekresultaten en in het voordeel van de SEO en andere klanten van de
SEO. Daarbij kan het gaan om sites met onfrisse of illegale inhoud.